Leapfrogs

Leapfrogs

Om bloggen

Leapfrogs vill följa alla beviljade entreprenörer och deras affärsidéer och denna blogg är ett verktyg för det. Samtliga personer som tar emot en Grodcheck kommer själva att berätta vad som händer och vilka utmaningar och framgångar de är med om.

Hälsar Projektgruppen för Leapfrogs

På första plats kommer..

Yoodo.seSkapad av Sven Paulin sön, juli 22, 2012 13:51:28

..Kunden. (användarna)

Precis det sa google’s försäljningschef till mig för ett par veckor sedan när hon försökte förklara hur google kunnat bli så framgångsrikt. Först kommer kunden, sedan kunden och sedan kunden igen. När de är nöjda löser sig resten automatiskt.

I mångt och mycket är det precis så och jag tyckte det var kloka tankar även om en vettig affärsmodell också gärna få vara med i beräkningen. Titta bara på facebook. Facebook är kanske världens bästa grej men när skall de egentligen börja visa svarta siffror? Visst, efter börsintroduktionen är plånboken otroligt välfylld och att aktien nu dyker visar bara på vilken otroligt lyckad(!) introduktion de faktiskt lyckades med. Sålde sina andelar till högsta möjliga pris. Detta tillskillnad från LinkedIn vars värde dubblerades första dagen och där en kraftig missberäkning från LinkedIn’s sida gjorde att de lämnade halva företagets värde på förhandlingsbordet… aja, det där kan vara svårt, även för de bästa. Det skall bli väldigt spännande att se hur Mark skall köpa sig en, i längden, fungerande affärsmodell med det nya tillskottet i kistan.

Åter till kunden, användarna. Jag håller med om att kunden kommer först tätt följt av kunden (igen) och dess kamrater. För att kunna sätta dem i fokus måste man dock ha en fungerande kommunikationskanal. Detta är något som vi i Yoodo jobbar med väldigt mycket. Hur skall man inte bara få nya användare som registrerar sig utan även se till att de återvänder och faktiskt använder sig av det redskap/tjänst som vi byggt åt dem. Nyligen testade vi i alla fall en ny väg. Ett väl designat mailutskick som prydligt informerade alla uppdragstagare om vilka nya projekt som publicerats på Yoodo den senaste veckan. Utfallet blev strålande. Vi slog rekord både vad gäller antalet unika besökare på en dag samt antalet bud som lades på publicerade projekt. Väldigt roligt!

För att göra ett trevligt mailutskick behöver man ett bra och användarvänligt program. Vi använder oss av Mailchimp. De har en gratisversion som är mycket fördelaktig och som jag därför varmt kan rekommendera er alla att använda vid utskick av ”nyhetsbrev”. Var dock noga med vad ni skickar ut och till vilka, personer som inte räknar med att få något från er ser dessa utskick som spam vilket kan sätta djupa spår i varumärket. Annars: kör hårt!

Föresten, om ni tror att Mark har en bra lösning på Facebook’s affärsmodell kan ni nu köpa dess aktier till 30% under introduktionspris.

Allt gott,

Sven

  • Kommentarer(0)//blogg.leapfrogs.se/#post200